Se Vårsalongen 2019 med barnens ögon! En utställning på Östra gymnasiet

Bilpedagogen Filippa Ydstedt har tagit med barn från Förskolan Fugan i Skogås till Huddinge Vårsalong 2019 i Huddinge Centrum och låtit dem välja ut och tolka sex verk. Resultatet finns nu utställt på Östra gymnasiet i Skogås fram till den 26 april. Besökarna får chansen att inte bara se vad barnen åstadkommit utan också leta upp de verk de tolkat eftersom Huddinge Vårsalong nu är flyttad till Östra gymnasiet. Utställningen är öppen fram till 26 april vardagar 9-17 och söndagar 12-15. Adress Kvartettvägen 2-6 Trångsund/Skogås.  Välkomna!

Barn från förskolan Fugan tolkar sex verk ur Huddinge Vårsalong 2019

Nedan följer några iakttagelser som Filippa Ydstedt Book skrivit ned i samband med barnens besök till vårsalongen och deras arbete med konstverken:

N, M, E och E har besökt Huddinge vårsalong på förmiddagen. De har druckit apelsinjuice, tittat på tavlor och skrivit i gästboken. Med små postitlappar har de markerat sina favoritmålningar. Två stycken är favoriter.

Tillbaka i förskolans ateljé, på eftermiddagen faller valet på en av favoriterna.  Med hjälp av overhead tecknar de motivet med grafitkritor på duken. Några trycker ut akrylfärg på paletter 

– Jag har gult.

– Jag tar lila. Det ser ut som jättestark tandkräm!

——————————————————————

Barnen studerar utskriften av målningen nedan, blandar färger och målar. Prickar, ljusblå himmel, figurer och träd…

 N, C och T funderar på vad som är upp och vad som är ner på målningen. De övar att rita kuber och rektanglar med linjal på papper innan de börjar på duken. Sedan väljer de färger: 

– Vi behöver gult, blått, ljusblått…´– Det är bara en skugga som är här.

Filippa: Är det himlen? (i bakgrunden).

– Nej det är månen. – Nej, nej det är rymden.

– Jag är bra på konstverk. Jag målar jättebra. – Man måste vara noga och stryka ut lite.

————————————————————–

 H och M väljer bilden med två apor som sitter under ett träd.

– Den sitter på en sten.  – Det är ett dinosaurieägg. – Ett strutsägg som de har målat rött.

Det är som ränder, ett mönster i trädets bladverk. Barnen väljer att måla ränderna vita:

– Det är bara att göra ett kryss.  – Eller prickar.

H vänder målningen upp och ner: – Så här ska den vara. Solen uppe och havet nere.

– Jag blandar blått och vitt, det blir karamellfärg.

————————————————–

 K, N och E väljer målningen med motiv från gamla stan.

– Är det där stan?

Barnen tycker att det är svårt att rita alla människor så vi använder overheadprojektor för att projicera motivet på duken. Barnen skrattar mycket medan de tecknar upp bilden med grafitkritor. De upptäcker nya saker hela tiden.

– Jag tar den blå, titta!   – Oh my gosh!

– Det är snö bara.

————————————————–

 Barnen väljer mellan en målning med ett hus i gryning och ett strandmotiv. Efter en stunds resonerande bestämmer de sig för stranden, havet och himlen.

Vilka färger behövs? Blått, vitt, grönt, grått och titta, lite gult behöver vi också.

   – Jag är bra på att göra molnformer.  – Jag målar ett osynligt moln. (med vit färg)

———————————————————-

E, E, A och E väljer en tavla av mosaik. De pratar mycket om guldet och fjärilen, men också om mosaiken och pärlorna.

De tecknar med grafitkritor. Provar först att skriva sina namn på baksidan. Det är lite trögt att rita. Motstånd i materialet. De tecknar fjärilar, rosor, pärlor och mosaik.

När de målar kommer de på att de kan stämpla mosaik med penslarna. Vi klipper mosaik och klistrar fast med färgen. Barnens ambition är att täcka hela målningen med färg. De väljer mindre penslar för att kunna måla runt det tecknade. De börjar blanda färger, det är spännande att blanda med guld.

E: Jag målar lite guld. Jag tycker det är kul att måla.

 A och E tittar på sin målning när den är klar.

– Det bor en ekorre där bakom dörren, (d.v.s. fjärilen). Den gömmer saker där. Man öppnar bara dörren. När man ätit upp lägger de dit mer…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.